Thursday, March 11, 2010

Perbuatan + Lisan + Hati

"ILHAMI, stop la buat post yang emo2!!!, buhsan la"....itu apa yang kwn aku ckp la psl blog aku...hahah...wat the fun, aku peduli ape..ini jiwa aku.

Aku duduk diam, mula terfikir kenapa Islam menyarankan kita melakukan amal melalui 3 peringkat ini..

~ ada hadis rasulullah menyatakan, lakukan sesuatu perkara dengan perbuatan, jika tidak mampu lakukan dengan lisan, jika tidak mampu juga, lakukan dengan niat..Indahnya Islam kerana benda yang sebegini diperhalusi dengan jelas dan mendalam..

~Bila aku kaji balik tentang hadis ini dan di aplikasikan dalam kehidupan, 3 elemen ini sebenarnya adalah sebuah "daya penggerak"..

~ Cube korang fikir situasi ini, aku ade niat nk blaja, tpi rase malas...Then, cube korang sebut dengan nada tinggi, "AKU NAK BLAJA!!", mesti korang rasa mcm ada satu getaran dlm badan korang yg nk gerakkan untuk lakukan tersebut..Tiba2, member korang call, "Bro, please belikan aku nasi goreng kampung satu!",...korang jwb la, aku nk blaja skrng nie, sory yer....Kira berapa bayk korang ckp nk blja..Dan Sekarang lakukannya, iaitu "BELAJAR!!!....x caya cube buat....

~Korang optimis dan telah buat mindset dlm diri...Jdi ia akan jdi...

~Inilah hasil kajian pertama ku tentang hadis, dan percaya input ini amat bermanfaat~..insyallah

No comments: